fredag 29 april 2011

Sugen på att sy

Häromdagen damp det ner ett kuvert från Liz och nu har jag fått sylust igen.
På Syfestivalen i Älvsjö tog jag en prenumeration på BOM:en Tiny Town och nu har första blocket kommit med tyger och mönster.


Jag har ju inte ens packat fram min symaskin än, men när det blir dåligt väder så gör jag nog det, för nu har jag (nästan) fått litet lust att sy.

Annars går dagarna snabbt. Jag plockar litet, packar upp litet, ger mig ut på långpromenader och cykelutflykter. Ja, jag stortrivs med livet.


När jag packade ner mina olika tyger gjorde jag ett fynd! Någon gång har jag ropat in de här gardinerna eller vad det kan tänkas vara på en auktion och sen glömt bort dem. De blev en total överraskning för mig i Arboga, men då la jag dem så jag skulle få fram den snabbt.

Nu härger de som gardin i det som ska bli mitt syrum. Jag har inte sytt någon kanal på den långa gardinen - kanske gör jag det sen när jag fått nyrustat.




Broderierna är gjorda gör hand och alla broderier är blå.



Förmodligen blir det här min sovrumsgardin sen, men just nu kommer jag inte ens åt att hänga dit några gardiner. Där är det ganska fullt med kartonger.
Övriga bostaden börjar åtminstone kännas litet som ett hem om än ett provisoriskt hem. Jag har gardiner, blommor, några få prydnader och några få tavlor - alltid något.


Balkongen tog jag tag i igår och skurade och skurade. Det var nog inte gjort på många år. Vattnet blev både grönt och brunt - en massa fröer och skit alltså. Nu är det rent och har fått både matta och möbler på ena halvan.



Det lilla bordet fyndade jag på Erikshjälpen igår. Jag föll för det direkt. När jag gick ut mötte jag en kvinna som fick syn på det och kommenterade "Det där såg inte jag när jag gick runt nyss - i så fall hade inte du ägt det nu". Jag tycker det är så gulligt. I baljan har jag planterat timjan, basilika och mejram, fast de får bo inne på köksbordet tills det blir litet varmare.



Ni vet ju, en del av er i alla fall, att jag valde just den här lägenheten för att balkongen kommer i skuggan p.g.a. träden. Nu har de avverkat en del av mina skuggträd, men jag tror det blir ganska OK ändå.
I morgon får ni se (om jag kommer ihåg det) för då är det dags för min egen Månadens bild.

8 kommentarer:

  1. Otroligt vackra gardiner du fyndat.
    Bordet var jätteläckert!!!
    Ska bli roligt att se din BOM!
    Ta hand om dig!!!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara gardiner! Och bordet är helt fantastiskt!!! Visst är second hand fantastiskt bra och inspirerande. I morse satt jag och surfade på datorn. Hittade också din gulliga BOM men väntar lite med den. Ska brodera en katt först. Ska bli jättetrevligt att följa din hustillverkning. Kramar

    SvaraRadera
  3. Så skönt att du börjar få ordning i hemmet och härligt att du trivs med livet!

    SvaraRadera
  4. Kul att se Dig här igen,saknat Dig. Så mysigt Du har på balkongenKram
    Marianne

    SvaraRadera
  5. Kul att få höra ngt från dig igen. Vilken fin gardin du satt upp o vad fint du fått på din balkong . Kul med Second hand också. Vi har fått en butik här i huset med just det så jag är nog ganska ofta där nere o kollar om jag hittar ngt. Eller bara tittar för ibland äör det så fina saker så man bara drömmer o njuter av synen.
    Kramiz o var rädd om dig! Skall bli kul o se din månadsbild!

    SvaraRadera
  6. Vilka vackra gardiner du hittat. Det lilla bordet är också sött. Jag försöker låta bli att handla och istället lämna in lite grejer i second hand-butikerna (mest kläder som har hängt i garderoben och "krympt").
    Ha det bra och njut av din fina balkong.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Roligt att läsa att du trivs ,,orken att komma igång och sy igen ,klappar säkert snart på dörren!!
    Ha en trevlig Valborg,Birgitta!!Kram

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att läsa att du verkar komma iordning och trivs fint! Det var verkligen superfina gardiner och på balkongen har du skapat en skön oas! Ha det fortsatt gott och ha en härlig Valborg!
    Kramen/Sussie

    SvaraRadera