onsdag 14 augusti 2013

Blockhus, så himla kul

En av mina väninnor undrade om jag kunde sy ett barntäcke som hon ska ge bort. Självklart svarade jag ja, eftersom hon tillhör mina "gamla kunder" som jag sydde mycket åt förr.

En önskan var "täcken i hockeyns tecken! Ett med Moras färger och ett med Leksands.". Vi diskuterade hit och dit och så blev det bestämt att det blir ett täcke, med båda lagens färger.
Moras lag har rött, vitt och litet grönt i sina kläder. Därför är mittrutan i de röda blocken grön. :-) 

Leksands lag är blått och vitt så i deras block är mittrutan vit/blå.



Jag skar till alla remsor på en gång och använde Marti Michell´s logcabin linjal - skärbredd 1 1/4"
Remsorna sorterade jag efter storlek i en gammal bestickslåda - mycket praktiskt tips från Marti Michell i någon bok jag har.


Jag fick fria händer vad det gäller utlägget och eftersom jag gillar det med en "stjärna" i mitten, så blev utseendet så här.

På nästa bild kan man nog se litet av hur jag har kviltat

Bild på baksidetyget.

Nu är det bara att hoppas att både min väninna och de som ska få täcket blir nöjda.

Eftersom det här täcket är sytt av scraps, så anmäler jag mig till Majas scrapsutmaning. ja, baksidan är ju inte scraps, men det hoppas jag är OK. Jag hade t.o.m. sån tur att jag hittade färdigskurna remsor till "lukkekanten" i mina gömmor. Troligen något som blev över när jag sydde syrrans täcke.

Själv ska jag stryka batikscraps för kommande projekt

14 kommentarer:

  1. Superfin kvilt! Härliga färger!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Blockhus vinner alltid.
    Superfint täcke där mottagaren alldeles säkert blir nöjd.

    Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé att få med båda lagen i en kvilt.
    Grattis till fint resultat.
    kram

    SvaraRadera
  4. Kul att se vad du gör!
    Jättefint kram fr andra Giggi

    SvaraRadera
  5. Näst efter fyrkanter tycker jag att blockets är finast. Denna kvilt är härlig. Färggrann och med bakomliggande tanke.

    SvaraRadera
  6. Blockhusrutan är "alltid rätt", tycker jag. Tröttnar aldrig på att se den uppsydd. Ditt täcker ser så jättefint ut!

    Dollandesign

    SvaraRadera
  7. Så snyggt det blev med stjärnan i mitten, jättefint täcke! kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Det klart att detta underbara täcke kvalificerar sig till scrapsutmaningen!
    Vilket fantastiskt jobb du gjort, Birgitta!
    Lycka till!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  9. Å så vackert det blev!!
    kramar
    Vivianne

    SvaraRadera
  10. En fantastisk fin kvilt du sytt.Härliga färger och så fint med stjärnan.Tänk vilken lycka att få äga den.

    kram Gudrun

    SvaraRadera
  11. Åh, vilken härlig quilt och ja blockhus är roligt att sy. Annika

    SvaraRadera
  12. Vilket tjusigt täcke!
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  13. Underbar kvilt, självklart måste mottagare och beställare bli nöjda..Kram..

    SvaraRadera