måndag 16 juni 2014

Litet nya block mm

Allra först tänker jag visa hur jag fixar min syplats när jag ska kvilta stora täcken.

Så här ser det ut "under" täcket som jag visade förra veckan. Jag använder vårt köksbord som förlängning bakom symaskinen och strykbrädan, som jag sänkt rejält till vänster om bord/symaskin. Det fungerar riktigt bra, men kräver att vi äter i vardagsrummet, när jag inte ids flytta allt.

För en tid sedan var jag på loppis och fyndade den här skönheten.


Lådan är ganska stor och djup. Det ser man när man öppnar på locket.

 Under boken ligger en bunt tyger och några block. Boken har jag nog haft i en del år och bläddrat ofta i den. Varje gång har jag fastnat för det här mönstret

och strax innan jag mackade mosaikkvilten, så kunde jag inte hålla mig längre. Jag som inte får sy något nytt innan pågående arbeten är färdiga :-), jag började sy några stora block (9 ½")


 och några små...............som skulle vara 6½", men jag missade att lägga till sömsmån :-( så nu har jag ett antal riktigt små block som jag måste hitta på något att göra av.


Sen hade jag egentligen inte tid att sy fler block, men jag bara måste sy några i rätt storlek också, fast då blev det bara tre.

Det är ju meningen att det ska bli ganska stor variation av grundstjärnorna, både de små och de stora, men det blir någon annan gång. Tanken är att det ska vara helt färdigt till nästa sommar. Vi får väl se.

Måndag och som vanligt länkar jag till Eva/Bambi och hennes Visa och berätta
Efter påminnelse från Maja, så länkar jag till henne och "Scrappiga stjärnor""

9 kommentarer:

  1. Det är väl härligt när man kan göra som man vill. Heja på med de nya blocken!

    SvaraRadera
  2. Det är en spännande quilt du INSPIRERAR oss alla med idag...förstår att din sy sommar är räddad och det skall bli så spännande att följa dig på måndag framöver!!Tack Birgitta för du länkar till Visa och Berätta idag!!Bambikram

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset hur du arrangerar det när du kviltar större täcken, att använda strykbrädan som extra bord har jag inte tänkt på. Kul att du påbörjat en nya block och dina färger verkar att vara lite mildare än förlagan! Kram Catarina

    SvaraRadera
  4. "Scrappiga Stjärnor" Birgitta!
    Jag gjorde likadant med bord och strykbräda. Det är jättebra, men om man tycker att det glider dåligt så kan man köpa en lite hårdare plast och rulla ut.
    Gillar boken, ska kolla upp den!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ang. Din kommentar hos mig.
      Du syr den "över en helg, med ena armen bakbunden";-)
      kram//Maja

      Radera
    2. Inled mig inte i frestelse :-)
      Jag får sån lust att sy den, men nu får maskinen vara inställd på frihandskviltning tills jag är färdig.

      Radera
  5. Jag förstår att du fastnade för det mönstret, jättefint!!
    Gun A

    SvaraRadera
  6. Storgillar det mönstret och det ska bli jätteroligt att få se den när du blir klar! Tusen tack för kommentar hos mig också!
    Blev nyfiken på din bok.
    Kramisar

    SvaraRadera
  7. Så smart Du har "möblerat" när Du quiltar stora arbeten, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera