fredag 25 november 2011

Litet av varje

När jag besökte min mamma i måndags hade hon gjort i ordning ljusstaken som mitt barnbarn Selma gjorde åt henne förra vintern. Den då 5 år gamla Selma är en mycket kreativ liten fröken :-)
I höstas plockade vi en massa havtorn. Det mesta gjorde vi en underbart god marmelad av. Nu ligger resten av bären i sprit för att "om några månader" bli en förhoppningsvis god likör. Det ska bli spännande att  smaka.
Igår började Gävles julbock att byggas. Det är inte många gånger jag har sett den, trots att jag firat en massa jular hemma hos mina föräldrar när de var litet yngre. Oftast har ju bocken bränts ner långt före jul.
Jag hoppas att den får leva över jul i år.

3 kommentarer:

  1. Fin ljusstake.
    De får väl preppa bocken med massor av flamskyddsmedel och ha någon som vaktar dygnet runt. Det har ju blivit en sport att bränna ner bocken.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Spännande att höra om bocken får vara i fred iår,,,,fin ljusstake ni gjort!!Trevlig 1:a advent Birgitta!!kram

    SvaraRadera
  3. Ljuststaken är ju fin, Havtorn,känner jag inte till men likören blir nog god
    Ha det bra
    Kram- Marianne

    SvaraRadera