fredag 30 augusti 2013

Jeansöverdrag till Lynns dyna

Nu har Lynn äntligen ett överdrag till sin dyna i stället för det gamla påslakanet hon fått använda så länge.


Jag gjorde det mycket enkelt för mig. Använde bara 6" rutor (färdigt mått) och "kviltade" fast det på ett gammalt tyg.

Detalj av kviltningen. Eftersom jag pressade sömsmånerna åt sidan, så kom de ju åt olika håll när jag sytt ihop toppen. Därför har jag "kviltat" på båda sidor av sömmen. Allt för att säkra så Lynn inte får tag i någon tråd att gnaga på.
Färgen på dynan stämmer mycket bättre med detaljbilden än på bilden av hela dynan, men jag orkar inte fota om den och förresten sover Lynn på den just nu.

Jag har sytt av hörnen och gjort en "riktig" klädsel, vilket innebar att jag fick handsy ihop större delen av ena kortsidan. Det känns i mina fingrar och min arm idag. På Stojas dyna stängde jag med kardborreband, men sånt går inte med Lynn. Den busen gnager på allt och kardborreband är ju jättekul att försöka öppna. Framöver kommer jag att få tvätta dynan som den är i grovtvättstugan, för jag tänker inte sprätta och sy om öppningen den dagen en tvätt behövs.

Stoja hade både dyna och väggskydd av jeans.
Så här såg det ut när det var nysytt

 Väggskyddet har vi ingen nytta av, så det ligger på något bra ställe, som jag inte minns var det är.

Jag vet inte om Maja godkänner det här som scraps eftersom jag köpte jeansen på loppis och slaktade dem, men jag anmäler mig i alla fall till hennes scrapsutmaning.

2 kommentarer:

  1. Nu vet jag vad det vill säga med att den ena hunden gör så när den andra gjorde si;-)
    Zacke äter på ALLT som man inte plockar undan!
    I morse gick han med en trådrulle i munnen och tydligen har han fattat tycke för mina hårsnoddar.
    Raja rörde aldrig något!!!
    Naturligtv is har du lott!
    Jag köper också scraps och de räknas verkligen!
    Kram//Maja

    SvaraRadera
  2. Tänk att olika bitar av jeanstyg tillsammans kan bli så jättefint! Jag tycker att jeans är helrätt att återanvända.

    Dollandesign

    SvaraRadera