måndag 3 mars 2014

Anita´s Arrowhead

För tre år sedan sydde jag en radda block, Anita´s Arrowhead från Quiltmaker November/december 2010. Vad jag skulle ha dem till visste jag inte då. Fick bara lust att sy dem. Sen blev de liggande i sin lilla kartong och mer eller mindre bortglömda. För drygt tre veckor sedan kom jag på att min väninna skulle fylla 50 år (förra veckan). Snabbt fram med blocken. De skulle nog kunna bli en myspläd. Tyvärr fotade jag inte första utlägget, men ungefär så här skulle kvilten ha bilvit.


Det här är de block som alltså blev över. Jag tyckte inte alls att det var snyggt, men så kom jag på att testa med ett vitt lakan under och litet mellanrum mellan blocken - alltså sashing. Nu gillade jag det jag såg. Tack och lov hade jag vitt på vitt-tyg hemma, så det var bara att sätta igång att skära och sy. Jag tyckte jag hade gott om tid, men "glömde" sportlovsveckan med barnbarn. Jobba, jobba........så när Tindra kom hit var toppen färdig och hoplagd med vadd och baksida. Jag hann t.o.m. kvilta en hel del innan hon kom. Fästa trådar kunde jag göra när vi några gånger såg på TV.

När sportlovsveckan var över och barnbarnen (en till dök upp de sista dagarna), sydde och fäste jag trådar så mycket jag orkade. I torsdagskväll vid 22-tiden var täcket färdigt och på fredagsmorgonen tvättade och tumlade jag det och på lördagen kunde jag överlämna det när vi var på kalas.



Man ser kviltningen bättre från baksidan :-)


Jag har kviltat i diket i alla sömmar, pluss i mitten på saschingen. Bården är kviltad med ½" mellanrum. Hade jag haft tid så hade jag kviltat mer i alla block, men den tiden fanns inte. Som vanligt missbedömde jag alltså tidsåtgången.

Det blev så klart en namnlapp också på baksidan.


Den ser väldigt ojämn ut på bilden, men så illa är det inte i verkligheten.

Eftersom det är måndag länkar jag till Eva och hennes Visa och berätta.

13 kommentarer:

  1. Vilken fin present till din väninna, gillar blocket jättemycket och snyggt blev det med den vit sashing. Kram

    SvaraRadera
  2. Underbar, vilken present att få! Kram..

    SvaraRadera
  3. Så snyggt det blev.
    Jag plockade fram det mönstret i fredags för en av mina onsdagselever pratade om det.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att du hann, bra jobbat! Vilken härlig present det blev! kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig present. Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Underbar kvilt, så lyckad på alla sätt.En mycket vacker present.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker 50-årspresent, lycklig väninna säger jag bara!

    SvaraRadera
  8. Vilken present. Jättefin och din väninna måste bli väldigt lycklig och glad över att få en sådan fin present

    SvaraRadera
  9. Underbar kvilt! Väninnan kan skatta sig lycklig som har ett så underbart täcke.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  10. Så tjusig kvilten blev. Din väninna måste ha blivit jätteglad. Det blocket skulle jag vilja prova att sy något av, jag tycker det ser så läckert ut.
    Kram Carmen

    SvaraRadera
  11. Jättefin kvilt, snyggt med den vita sashingen. kram Veronica

    SvaraRadera
  12. Din quilt ser mycket fin ut, tycker jag.
    De tyger som Du sytt den i är ljusa och de passar väldigt bra med varandra.

    Dollandesign

    SvaraRadera