måndag 10 mars 2014

Premiärsytt med mitt fynd

För ett par veckor sedan "snubblade" vi över en riktig raritet på Prio 1 när vi egentligen skulle köpa ett bord.




Många konstiga pressarfötter fanns det i tillbehörslådan, men bara en undertrådsspole.
Och så här ser min nya skönhet,  Singer featherweight, anno 1952, ut.



Tyvärr var maskinen inte i sydugligt skick, vilket de på Prio 1 hade skrivit (och även sa)  att den var. Åter till dem och fick tillbaka några hundralappar. Sen ett besök hos symaskinsdoktorn och nu är hon både hel och ren.
 Pedalen är av en helt annorlunda modell än jag sett förut. Det är bara den lilla "knappen" till höger som styr gasen. Inte helt lätt att hitta, men det går bättre och bättre.


Här en jämförelse mellan gammal och ung featherweight. Nog är gamlingen bra mycket vackrare?

Igår var jag på sydag med min kviltgrupp och då premiärsydde jag jag på nykomlingen.

Eftersom jag inte har någon 1/4" pressarfot till maskinen passade det bra med litet PP på papper.



De här flygande gässen i sick-sack ska bli en bård runt ett överkast. Mönstret har jag hittat hos Anna
Eftersom det är måndag länkar jag till Eva och hennes Visa och berätta

8 kommentarer:

  1. Kära nån vilket fynd du gjort!!!Så kul att den kom igång igen ,var rädd om dyrgripen!!
    Tack för du vill vara med och INSPIRERA på Visa och Berätta,måndag/Bambikram

    SvaraRadera
  2. Grattis till fyndet. Jag har en likadan. Jag trodde att man skulle vända pedalen så att de små kvadraterna är mot golvet.
    kram

    SvaraRadera
  3. Vilken tur du hade och hittade en fin liten maskin. Dina flygande gäss kommer att bli bra! Kram

    SvaraRadera
  4. Blir en fin bård det där! Så bra att det gick att få igång ditt fina fynd! kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Visst är dom söta! Och syr snygg raksöm dessutom. Jag köpte en 1/4"-fot från usa till min. Inte så dyrt. Ska se om jag hittar adressen. Återkommer efter helgen
    kram

    SvaraRadera
  6. http://www.featherweightsetc.com/parts-etc.html
    http://www.featherweight221.com/fwrx/store/feet/221feet/221feet.html
    http://www.221parts.com/
    Minns inte vem jag skickade efter från. Skickade efter både drivrem och pressarfötter.
    kram
    vivianne

    SvaraRadera
  7. Prislista på maskiner :-)
    http://www.singer-featherweight.com/sales-pages/Standard_main.html

    SvaraRadera
  8. Flygande gäss i zig-zag var mycket effektfullt, tycker jag.

    Dollandesign

    SvaraRadera