måndag 14 april 2014

"Koppelficka"

I tidningen Fat Quarter nr 2/2011 fanns det ett mönster på en påse för hundpåsar. Den skulle jag ju göra, men glömde så klart bort. För en vecka sedan letade jag fram mönstret.

Så här blev den "fickan".


Tyvärr gjorde jag öppningen litet för högt upp och det blev inte bra. Jag testade den i alla fall och tyckte den svängde runt litet för mycket på kopplet. Alltså omarbetade jag mönstret litet.

Första förenklingen blev att bara sy med hela tygstycken, yttertyg och foder, så gick det litet fortare.


Andra ändringen blev att sy en liten slejf på baksidan, så fickan inte vinglar runt.


Man trär alltså in kopplet mellan fickan och slejfen innan man knäpper  fast den. Nu fungerar den alldeles utmärkt.
Av bara farten sydde jag två till. En gick som vinst i tipspromenaden vi hade i vår hundgrupp igår och den andra ska jag ge bort till ett par vänner.


Påsarna är inte så stora så de är i vägen. Om man, som jag, knölar ner hundpåsarna får man plats med tre stycken. Fler brukar inte behövas under en promenad.

Eftersom det är måndag länkar jag till  Bambis Visa och berätta.

15 kommentarer:

  1. Du kommer att märka att du inte kan leva utan dem. Först tyckte jag det var en onödig pryl och gav bort de första två jag sydde, men så sydde jag två till (en av de bortlämnade hade slitit ut sin) och sedan dess är jag helt enkelt beroende! Och de är ju så lättsydda så man kan raskt göra en ny om man vill byta färg.

    SvaraRadera
  2. Vilken fiffig idé. Det skulle inte vara dumt om den smittade av sig till mitt grannskap
    kram

    SvaraRadera
  3. Vilken bra idé om man har hund, jag har ju bara katter.

    SvaraRadera
  4. Jag har också bara katter men visst är det en kul grej och ge bort till någon som har hund.

    SvaraRadera
  5. Jättebra idé, som du förbättrade ytterligare! kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Jag skulle verkligen behöva sy en eller två. Bra idé och snygg.

    SvaraRadera
  7. En mycket praktiskt grej INSPIRERAR du oss med idag på Visa och Berätta.måndag!!Bambikram

    SvaraRadera
  8. Toppen, får nog sy en framöver till svärdottern.
    kram Gudrun

    SvaraRadera
  9. Ja en sån skulle man kanske sy och ge bort....har ingen voffsing själv, men det finns andra som har.
    Tack för tipset!
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  10. Kul grej du sytt! Och praktisk är den också.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  11. Smart och snygg idé!
    Kram Carin

    SvaraRadera
  12. Bra att man sparar på bra ideér och snyggt blev det också och praktiskt! kram

    SvaraRadera
  13. Visst är den bra. Sydde till dottern. Tack för tipset om bättre fäste. Kram Annika

    SvaraRadera
  14. Åh den har jag totalt glömt bort jag med. Måste bara sy en. Stort tack för alla tips på förbättringar. Kramis Nette

    SvaraRadera
  15. Tänk så bra att vi samlar på våra prylar (tidningar), någon gång kommer de ju till nytta. Påsarna blev jättefina och det är bra mycket snyggare att ha påsarna i en sådan än ha de knutna runt kopplet som jag sett att vissa har.

    SvaraRadera