lördag 21 maj 2011

Trevliga möten

I morse när Stoja och jag kom gående genom vårt bostadsområde, på väg hem efter en långpromenad, så blev jag tilltalad av en äldre man. Ja, åldern kan jag ju inte säkert bedöma, men han kändes äldre. Han kan ju ha varit sliten av krig och elände. En invandrare med andra ord. Kanske från forna Jugoslavien. Ena armen amputerad. Strunt samma. Vi var i motsatt del av området mot där jag bor. Så tilltalar han mig. Säger först något om hunden.

Så berättar han att han har bott här i området i tio år och känner "nästan alla". Han visste att jag inte har bott här så länge, för det är bara på sista tiden jag har sett dig och din hund.

Det är bra att du är ute och går och träffar folk. Man ska inte stanna inne och gömma sig i sin lägenhet.

Jag uppfattade honom inte alls som påflugen eller nyfiken, bara genuint vänlig och trevlig då han önskade mig välkommen till området.

Tidigare under promenaden  knöt jag Stoja vid ett träd och gick in på Konsum för att köpa mjölk. När jag passerade fruktdisken såg jag i ögonvrån att de hade äpplen för 7:-/kg. Det måste jag ju ha, så jag vänder för att gå och hämta en påse att stoppa dem i. Ett par steg bara, sen sträcker en man ut handen och ger mig en påse. Var så god. Jag hade närmare till påsarna.

En liten vänlig gest som gjorde mig så glad.

Det behövs inte så mycket för att glädja en människa och göra henne/honom sedd. Måtte jag kunna komma ihåg att göra lika. Jag försöker ju uppmärksamma om någon behöver hjälp eller så, men så trevlig som de här två männen var mot mig tror jag inte att jag är, rent generellt, mot främlingar.

8 kommentarer:

  1. Va' roligt att träffa på två så trevliga/artiga herrar. Det händer inte ofta här i sta'n.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Trevliga möten, härliga möten. Att säga några ord till varandra kan glädja mycket.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Så härliga möten! Så enkelt egentligen, och vilken effekt det får. Kram Katarina

    SvaraRadera
  4. Det är de små sakerna som gör en så glad!!Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det härligt när man kan ge en medmänniska en hjälpande hand eller bara ett leende. Livet blir så mycket gladare och trevligare. Jag tränar också på att bli en snällare medmänniska. Kram Mia

    SvaraRadera
  6. "Long time - no see..."
    Hoppas du har det bra o mår bra!
    Kramiz o var rädd om dig!

    SvaraRadera
  7. Hej Har Du gått bort Dig i din nya hemstad
    Saknar Dig
    Marianne

    SvaraRadera
  8. Alla växer när de blir sedda... och det behövs inte så många ord för att man ska må bra den dagen. Så... ett vänligt ord gör världen till en bättre plats... du vet ju och har ju erfarenhet av det!! Nu ska jag titta runt hos dig lite!
    Ha det gott och klia Stoja!!

    SvaraRadera